V poslední době jsem zase častěji začal létat letadlem a po článku na tipy na odlet z Pražského letiště bych vám rád předal tipy na cestování letadlem. Můj pohled bude primárně zaměřený na nízkonákladové společnosti jako je Ryanair, Easyjet nebo Wizzair, které létají po Evropě.
Velikosti zavazadel
Pohlídejte si velikost kufru. Z mé zkušenosti se na krátké dovolené (do 5 dní) dá pohodlně cestovat jen s příručním zavazadlem ve velikosti 56 x 45 x 25 cm. Jen si fakt pohlídejte že máte vše správně. Na krátkou dovolenou mi nedává smysl odbavovat kufr do nákladového prostoru. Máte-li odbavený kufr v ceně tak je škoda to nevyužít.
Obvykle cestuji tak, že si doma pohlídám aby se mi do příručního zavazadla vešla i brašna s notebookem. A než projdu bezpečnostní kontrolou tak mám normálně 2 zavazadla. To z toho důvodu abych mohl jednoduše nechat zkontrolovat notebook a případně pracovat na letišti. Před nástupem do letadla si pak dám notebook do kufru a cestuji jen s 1 zavazadlem. 🙂
Velikosti se obvykle kontrolují až při nástupu do letadla. A možná jen nebuďte zmatení když vám před nástupem budou chtít odbavit kufr dolů. Dělá se to v případech kdy je letadlo plné a hrozí že by se na palubu všechny kufry nevešly. Ale nebojte vždy se najde pár „šťastlivců“ co musí stát jako první ve frontě a pak většinou jdou právě jejich kufry do podpalubí…
Další příplatky (za místo, za rychlejší nástup)
Nízkonákladové společnosti obvykle vydělávají výrazně více na prodeji dalších služeb než na přepravování lidí [1] proto na vás v prodejních formulářích budou tlačit abyste si kromě odbaveného zavazadla připlatili místo za nohy nebo třeba za prioritní nástup do letadla.
Z mého pohledu vždy vyhodnocuji podle situace (a konkrétní ceny) jestli si připlatit nebo ne. Obvykle si připlácím místo na nohy – letadla Ryanairu mají často málo místa a byť se to dá přežít tu hodinu nebo dvě tak já se nerad mačkám proto si snažím rezervovat místo u nouzového východu nebo v první řadě letadla…
… když budete mít na výběr příplatek tak ještě záleží jak budete chtít let trávit. Když chci pracovat (používat notebook, něco si psát / čmárat) tak je lepší si zaplatit místo vepředu. Když chci spíš odpočívat a vyspat se tak je lepší místo u nouzového východu. Totiž u nouzového východu nelze mít u nohou brašnu s věcmi a to pro případ nouze aby daná věc neblokovala únikový východ.
Poplatek za rychlejší nástup do letadla v případně nízkonákladovek kdy letíte jen s příručním zavazadlem je za mě must have a to z toho důvodu abych si stihl dát kufr hezky do přihrádky nad sebe a nemusel jej mít někde u nohou (kdo sedí nad východem tak má automaticky místo zajištěné). Letím-li s kufrem co šel do nákladového prostoru a nahoru jdu jenom s notebookem, tak pak to není tak moc potřeba. Letadlo beze mě neodletí a notebook si u nohou nechám rád protože budu pracovat.
Oblečení – hlavně se dobře oblečte
Jedno z doporučení které vám mohu dát je abyste letěli v něčem v čem se cítíte dobře. Budete sedět ve stísněném prostoru, možná si budete chtít zdřímnout. Je lepší cestovat v něčem pohodlném takže za mě vždy vítězí volná košile a kraťasy (jaro až podzim).
Je dobré si dopředu zkontrolovat jaké je očekávané počasí na cílovém letišti abyste případně byli připraveni a měli někde připravenou bundu. Zrovna teď na podzim mě v Praze chytil sníh a já jsem klasicky v kraťasech a v košili – naštěstí jsem měl připravenou bundu…
Možná mě napadá že byste si mohli říct že to je v pohodě, že to vyřešíte až v terminálu. Ale pozor v případě že letíte s nízkonákladovkou, tak ta na letišti nemusí parkovat u terminálu a nemusíte chodit nástupním mostem, takže musíte na plochu kde na vás může čekat skutečně sníh nebo i 40°C, takže pak to je fakt teplotní šok.
… ale třeba takový Španělé co letěli do Prahy ty byli připravení výrazně lépe. Všichni kulich, rukavice, šála a pořádaná péřová bunda, ale chápu že pro ně byl teplotní skok výrazně znatelnější.
Možná mě napadá že by vám mohlo dávat smysl se převléci během letu na záchodě v letadle. Ale z mé zkušenosti tam není nikdy dost místa. Takže je lepší se nějak připravit předem.
Kupte si pití sváču na letišti
Jakmile projdete bezpečnostní kontrolou tak doporučuji si koupit něco k pití a něco malého k jídlu. Mám asociované že nákupy v letadle jsou obvykle dražší než na letišti. Takže si vždy koupím menší lahev 0,33 nebo 0,5l a mám na celý let co pít…
… ono stejně něco už upijete v terminálu při čekání. Lepší než letět celou dobu bez možnosti se napít. Možnost něco zakousnout už nechám na vás. Obvykle se najím na letišti před odletem a pak jím až na hotelu nebo cestou na hotel v cílové destinaci. Ale nějaký tyčinka může přijít vhod.
Ochrana spotřebitele – zpoždění
V případě že se váš let zpozdí o déle jak 2 hodiny tak už teoreticky můžete mít nárok na kompenzaci. Ta kompenzace znamená že zruší-li se váš let nebo dojde ke zpoždění a dojde ke splnění jednoho z následujícího pravidla…
- a) o 2 hodiny nebo více v případě letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů, nebo
- b) o 3 hodiny nebo více v případě všech letů v EU delších než 1 500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů, nebo
- c) o 4 hodiny nebo více v případě všech letů nespadajících pod písmeno a) nebo b).
… tak vám společnost musí vyplatit kompenzaci…
- a) 250 EUR u všech letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů
- b) 400 EUR u všech letů v EU delších než 1 500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů
- c) 600 EUR u letů nespadajících pod písmena a) a b).
… přitom pozor – je nutné ještě sledovat letiště. Výše zmíněné body platí v případě že odlétáte z letiště v EU nebo když letíte z letiště mimo EU na letiště do EU.
Takže budete-li mít naplánovanou cestou Praha > Dubaj > Hon-Kong tak se na vás toto pravidlo vztahuje pouze v části Praha > Dubaj. Kdyby se zpozdil až návazný let tak na na vás výše popsané pravidlo neplatí.
Jestli chápu vše správně tak splníte-li podmínky tak se musíte přihlásit vaší letecké společnosti. S tím že je dobré si udělat patřičnou fotodokumentaci všeho. Minimálně doklad o rezervaci letenky, palubní lístek a klidně i fotku tabule odletů kde svítí ono zpoždění.
Náhrada se neposkytuje v případech, kdy jsou ve hře mimořádné okolnosti jako může být stávka, nepříznivé počasí nebo třeba nedostupné sloty (většinou kvůli stávce).
Kdyby se letecká společnost zdráhala a vy jste si mysleli že jste v právu tak doporučuji podívat se na speciální stránku MPO (Ministerstvo Průmyslu a Obchodu), kde se dozvíte více informací a také jaké organizace vám teoreticky mohou pomoci.
Závěrem a zdroje
[1] Někde jsem k tomu viděl analýzu původem od Economy App, při psaní článku to ale nemohu dohledat.